maandag 22 februari 2016

Hoe bescherm ik mijn idee

Creatief en innovatief ondernemen begint vaak met een simpel doch briljant idee. Maar hoe voorkomt u dat een ander er straks met uw idee. Ideeën of concepten op zichzelf worden niet beschermd door het auteursrecht.


Een concrete, originele uitwerking . Hoe kun je een idee vastleggen?

Dat is niet het geval en als je daarnaar op zoek bent, is het vastleggen van jouw idee niet de bescherming die je zoekt. Het auteursrecht dient ter bescherming van creatieve prestaties zodat de maker hieruit economisch voordeel kan behalen. Als u het idee concreet gaat uitwerken is het aan te raden hiervoor wel bijtijds bescherming te regelen met een Intellectueel Eigendom.


Aan de hand van zes tips leg ik uit hoe u uw idee beschermt. Zo kunt u een octrooi voor bescherming in Nederland aanvragen maar ook voor . Een abstract idee is juridisch niet of nauwelijks te . Octrooi- en auteurswetten eisen een behoorlijke mate van.

Een idee of concept beschermen is lastig. Door Jacqueline Seignette, Advocaat op het gebied van Intellectueel Eigendomsrecht. Voordat je met je idee de markt opgaat, wil je het beschermen, zodat je voorkomt dat anderen ermee vandoor kunnen gaan. Ondernemersplein, Blaak in Rotterdam Octrooi? Of u uw intellectueel eigendom wilt beschermen en hoe dat kan, begint met de volgende vragen:.


Wat bent u bereid te ondernemen als iemand toch uw uitvinding, creatie of idee namaakt of gebruikt? Het geeft u geen (intellectueel) eigendomsrecht en biedt dus ook geen bescherming ! Hoe voorkom ik dat iemand er na een pitch met mijn idee van doorgaat? Factsheet-Idee-beschermen-Hoe-bescherm-je-een-idee-juridisch-I. Via intellectuele eigendomsrechten . Hiervoor is het auteursrecht de aangewezen bescherming.


Laten we maar met de deur in huis vallen: een idee kan niet worden beschermd. U heeft een idee en wilt dat dit niet door anderen gebruikt wordt. Hoe unieker, groter de bescherming is bij registratie.


Als je een mooi idee of plan hebt, kun je dit beschermen. Hoe zit het met auteursrecht en hoe bescherm je een abstract idee ?

Ik heb een idee voor een product van textiel dat ik graag wil laten produceren. Nu wil ik graag met een producent mijn tekeningen en idee. Maar niet iedereen neemt direct actie om zijn idee te beschermen. Het zoeken van wettelijke bescherming na de ontwerpfase blijft dus noodzakelijk. Benelux worden geregistreerd en dat de burger weet waar, waarom en hoe hij zijn intellectuele eigendom kan beschermen.


En hoe gaat u daarvoor te werk? Om u hierover te informeren. Ik ga van start met mijn idee 3. Hoe bescherm ik mijn idee ? Hoe vaak ze de vraag krijgt, is niet bij te houden.


Maar als bedrijfsadviseur bij VLAIO, weet Elke De Rijck wel het één en ander over merken, . Dan wil je vast niet dat anderen er met dat idee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts