dinsdag 16 juni 2015

Broedtijd duiven ei

Duiven (Columbidae) vormen een familie van meestal middelgrote, compact gebouwde vogels met volle, ronde borst en kleine kop. De houtduif kan eigenlijk het hele jaar tot broeden komen, voornamelijk in het voorjaar en de zomer. Kan drie legsels per jaar hebben met meestal eieren.


Op mijn balkon heeft een duif eieren gelegd en is aan het broeden wat kan ik nu het beste doen? De duivinnen beginnen pas met broeden als het tweede ei zich in het nest bevindt.

Ook duiven krijgen namelijk extra rust op het moment van broeden en moederen. Ook dieren die wij beschouwen als ongedierte hebben rechten en dat . Vervolgens beginnen de duiven te broeden , waarbij de duivin en doffer mekaar op vaste tijdstippen aflossen. Na dagen komen de jongen dan uit het ei.


Papvorming van de broedende duiven begint pas na dagen broeden en wordt gestimuleerd door het geluid en pikken van de jongen in de eieren. Alles over een duivenei, van het broeden over het leggen tot het bewaren. Men tracht tijdelijk de eieren onder andere duiven te leggen tot de .

Aan het krijgen van nakomelingen gaat bij sportduiven paarvorming. Na het eerste ei zitten de duiven wel op het nest, maar broeden dan nog . Ik heb net een nest ontdekt net twee eieren van duiven. Hier ben ik net uit het ei ,de andere moet nog uitkomen.


Wij worden door beide ouders om beurten uitgebroei de broedtijd is dagen. Ik heb nu namelijk al voor de 4de keer een eitje kunnen op ruimen. Meestal hebben duiven jongen, maar ze kunnen tot wel legsels per . Na de lachduif is de diamantduif de meest gekweekte wilde duivensoort die we. De duiven van Jan en John Boode komen weer thuis uit Frankrijk. Diamantduiven leggen regelmatig eieren en broeden ze vaak ook allemaal uit . Echter nu hebben er duiven een nest in gebouwd.


Hoelang duurt het voor dat het ei smakelijk is dat lijkt me belangrijkere vraag. Wij denken dat een duif toch eerder op het jaar broedt . Is het misschien niet wreder haar te laten uitbroeden als ze de jongeren. Aan het nest komen of aan de eieren komen kan ik ten stelligste .

Veel duivenmelkers laten de duiven in de winter broeden. Ik heb zelf ook duiven en die leggen nu ook eieren maar ik leg er steeds . Duiven zijn zeker niet veeleisen maar dagelijks voer en vers drinkwater stellen zij zeer op prijs. Bij het broeden wisselen de ouders elkaar af.


Het kan wel eens voorkomen dat de duivin een onbevrucht ei legt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts